بازایابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ عبارت است از ارسال پیام ها و ایمیل های تجاری که معمولاٌ از طریق ایمیل و یا پست الکترونیکی به گروهی از افراد ارسال می گردد. به عبارتی دیگر و در مفهومی گسترده تر ، هر ایمیل ارسالی به مشتریان احتمالی و یا مشتریان کنونی را می توان به عنوان ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت. این نوع بازاریابی معمولاٌ با استفاده از ایمیل و برای ارسال آگهی های تبلیغاتی، درخواست کسب و کار یا تقاضای فروش یا کمکهای مالی انجام می شود و به معنای وفاداری، جلب اعتماد یا شناخت برند تجاری است. ایمیل های تبلیغاتی را به منظور بازاریابی می توان به لیست مشتریان راغب جذب شده یا مشتریان کنونی ارسال نمود. این اصطلاح معمولا به ارسال ایمیل با هدف ارتقای روابط تجاری یک بازاریاب با مشتریان فعلی یا قبلی، تشویق مشتریان به وفاداری به برند و تکرار کسب و کار، جذب مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی به خرید آنی و اشتراک گذاری تبلیغات شخص ثالث اطلاق می شود.
ایمیل مارکتینگ را می توان از طریق انواع مختلف ایمیل ها انجام داد:
ایمیل های معاملاتی
ایمیل های معاملاتی معمولاٌ بر مبنای اقدام یک مشتری در قبال شرکت صورت می پذیرد. به منظور واجد شرایط بودن به عنوان پیغام های معاملاتی یا ارتباطی، هدف اولیه این ارتباطات باید " تسهیل، تکمیل یا تایید معامله ای تجاری باشد که گیرنده پیغام قبلاٌ با ورود به آن معامله با فرستنده موافقت نموده باشد " و توأم با تعاریف معدود دیگری از پیام های معاملاتی باشد. پیغام های معاملاتی شامل پیام های صندوق ارسالی، ایمیل های بازیابی رمز عبور، ایمیل های تایید سفارش یا خرید، ایمیل های جزئیات سفارش، ایمیل های سفارش و گیرندگان ایمیل ها می باشد.
هدف اولیه یک ایمیل معاملاتی انتقال اطلاعات با توجه به اقدام صورت گرفته می باشد. اما باتوجه به نرخ آزادی بیشتر آنها (51.3% در مقایسه با نرخ 36.6% خبرنامه های الکترونیکی)، پیغام های معاملاتی فرصتی مناسب برای معرفی یا گسترش روابط با مشتریان یا اعضا بوده که بواسطه آن می توان تقاضا و خواسته مشتریان را پیش بینی و به آنها رسیدگی نمود یا خدمات و محصولات خود را پیش فروش کرد و فرصتی برای فروش جانبی خدمات و محصولات فراهم می نماید.
بسیاری از فروشندگان نرم افزار خبرنامه الکترونیکی، خدمات پشتیبانی ایمیل های معاملاتی را ارائه می نمایند که شرکتها با استفاده از آن می توانند پیام های تبلیغاتی را درون ایمیلهای معاملاتی بگنجانند. همچنین تعدادی از فروشنده های نرم افزار ، خدمات ویژه بازاریابی ایمیل معاملاتی ارائه می نمایند که شامل ارائه پیام های ایمیل معاملاتی هدفمند و شخصی و راه اندازی شرکت های بازاریابی خاص( مانند برنامه های ارجاع مشتری) می باشد.
ایمیل های مستقیم
ایمیل مستقیم حاوی ایمیلی است که صرفاٌ برای ابلاغ یک پیغام تبلیغاتی(مانند یک سفارش مخصوص یا کاتالوگ محصولات) می باشد. شرکت ها معمولاٌ لیستی از آدرس ایمیل های مشتریان یا مشتریان بالقوه را برای ارسال مستقیم پیام های تبلیغاتی جمع آوری می نمایند و یا گروهی از آدرس ایمیل های دیگر را از سایر شرکت های خدماتی اجاره می نمایند. همچنین ایمیل مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
موبایل ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ حجم بالایی از ترافیک را از طریق تلفن هوشمند و تبلت ها ایجاد می نماید. بازاریاب ها به دنبال شیوه هایی هستند که تبلیغات خود را برای کاربران بیشتری ارسال نمایند و موجب شوند تبلیغات بیشتر در معرض دید باشد. با این حال، با توجه به بهتر فیلتر نمودن تبلیغات ، نرخ تحویل ایمیل ها همواره پایین است و کاربران برای اهداف مختلف خود دارای ایمیل های متعددی می باشند. از آنجایی که ایمیل ها مطابق با عادت خرید قابل پیگیری مشتریان ایجاد می شوند، ممکن است تبلیغاتی ارسال گردد که مبتنی بر عادت خرید گیرنده باشند. به همین دلیل بازاریابی ایمیلی نوین به جای استراتژی فشاری اغلب به عنوان یک استراتژی جذب و کششی شناخته می شود.