برعکس شیوه های سنتی بازاریابی، بازاریابی دیجیتال بصورت درونگرا عمل می کند.
بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟
بازاریابی درونگرا استراتژی ای است که با بهره گیری از بسیاری از اشکال بازاریابی کششی نظیر بازاریابی محتوا، وبلاگ ها، رویدادها، سئو، شبکه های اجتماعی و غیره درصدد ایجاد آگاهی از برند و جذب کسب و کارهای جدید می باشد.
برخلاف بازاریابی برونگرا (outbound marketing) که بازاریاب ها تلاش می کنند خود به دنبال مشتری بروند و مشتری پیدا کنند، بازاریابی درونگرا توجه مشتریان را جلب نموده و موجب بهتر دیده شدن شرکت می شود.
چرا امروزه بازاریابی درونگرا به موضوعی داغ تبدیل شده است؟
ما در دنیای فراوانی اطلاعات و کمبود توجه زندگی می کنیم و سرعت ایجاد اطلاعات همواره سریع تر می شود. مطابق با آمارهای شرکت IBM (شرکت ماشین های تجاری بین المللی) روزانه 2.5 کوینتیلیون بایت داده ایجاد می نماییم که بیشتر از 90 % از داده ها در دنیای امروزی در دو سال گذشته ایجاد شده است.
امروزه خریداران توانمند تر هستند. بستر وب با اطلاعات آنی اسباب رضایت آنها را فراهم می نماید .خریداران با یک حساب سرانگشتی می توانند به مشخصات دقیق ، قیمت گذاری و بررسی محصولات و خدمات 24 ساعته در 7 روز هفته دسترسی داشته باشند. در عین حال شبکه های اجتماعی آنها را به اشتراک گذاری و مقایسه خدمات ترغیب می نمایند، چرا که تلفن های همراه امکان اضافه نمودن هر یک از جنبه های تجربی را برای یک بعد مکانی / زمانی فراهم می نمایند.
مهارت های بازاریابی دیجیتال
شرکت ها برای جایگزینی تاکتیک های جالب توجه و منسوخ شده بازاریابی، در حال گسترش شیوه های جدیدی می باشند که منجر به کسب آگاهی ، توسعه روابط و تولید مشتریان راغب (Lead)می شود. بطور کلی، بازاریابی درونگرا باعث جذب مشتری شده و شما برای جلب مشتری به دنبال آنها نمی روید. این امر امکان جذب مشتریان احتمالی شرکت شما را در مراحل اولیه تصمیم گیری فراهم نموده و منجر به تاثیرگذاری بیشتری بر تصمیمات خرید آنها در آینده می شود.
ابزارهای حرفه ای ما
گوگل ادوردز Google Adwords
تیم حرفه ای
به همین دلیل تاکتیک های بازایابی سنتی مبتنی بر جلب توجه و جذب مشتری که دیگران ایجاد نموده اند – و موجب از دست دادن مشتری در فرایند بازاریابی می شود- تأثیر کمتری دارند.
با وجود اینکه پیچیدگی محصول و رشد و بلوغ بازار بسیار متفاوت است، خریداران امروزه قبل از اینکه با نمایندگی های فروش شرکت ارتباط برقرار نمایند، ممکن است در هر مکانی دو سوم الی 90% از مسیر خرید را بواسطه جستجوی خود بیابند.