تدوین استراتژی
مراحل تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال
تحلیل موقعیت
- تحلیل کسب و کار
- روند بازار
به لطف ظهور ابزارهای دیجیتال امکان گرد آوری داده های بازار، روند های موجود و آینده به صورت دقیق میسر شده است. تحلیل دقیق این داده ها بینش بسیار مناسبی جهت هدف گیری مشتریان بالقوه و تدوین استراتژی
حاصل می کند.
- تحلیل مشتریان
- تهیه پرسونای مشتری
هر پرسونا تصویر ملموس یک دسته از مشتریان کسب و کار می باشد. تهیه و تکمیل پرسونا به مرور زمان باعث شناخت بهتری مشتری و درک بهتر فضای کسب و کار می شود.
- تهیه نقشه مراحل تصمیم گیری مشتری
مشتری در مسیر انتخاب یک محصول یا سرویس از مراحل مختلفی عبور می کند. شناخت و تحلیل این مسیر در بهینه سازی محصول و راه های هدف گیری و ارتباط با مشتری اهمیت بسیاری دارد.
- تهیه سناریو های خرید مشتری
- تحلیل رقبا
شاید یکی از بزرگترین امکانات بوجود آمده پس از ظهور شبکه های اجتماعی امکان استخراج داده های به روز رقبا در فضای مجازی باشد. تحلیل صحیح این داده ها سبب عدم تکرار اشتباهات آنان، شناخت نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت های بازار می شود.
هدف گذاری
به طور کلی رفتار افراد در فضای مجازی متفاوت بوده و تعیین اهداف فروش با شاخص های دیگری قابل اندازه گیری است. فردی که به صفحه کسب و کار شما در فضای مجازی نگاه می کند در حال دیدن ویترین شماست. اگر در فعالیت های برند شما در این فضا درگیر می شود نسبت به محصول یا خدمات شما کنجکاو بوده. او با سوال درباره محصول در فضای یک قدم به خرید نزدیک شده می شود. تعیین میزان افزایش این شاخص ها به منظور انرازه گیری میزان اثربخشی فعالیت های بازاریابی دیجیتال اهمیت فراوانی دارد.
استراتژی
تحلیل موقعیت مشخص کردن مکان در حال حاضر، هدف گذاری مشخص کردن مقصد و استراتژی خیابان هایی است که برای رسیدن به مقصد انتخاب می کنیم. بدون شک انتخاب مسیر مناسب مسبب بهینه سازی استفاده از سوخت موجود (هزینه، انرژی، زمان) در یک کسب و کار است.
انتخاب استراتژی مناسب در گرو تحلیل مناسب و شناخت دقیق انتخاب های موجود می باشد.
تاکتیک ها
تاکتیک ها در واقع جزییات استراتژی انتخاب شده هستند. در این مرحله انتخاب های موجود در انتخاب رسانه ها، نوع اراِئه محصول و سایر موارد لازم به دقت بررسی شده و انتخاب می شوند.
تهیه برنامه اجرای تاکتیک ها
این برنامه خروجی فرآیند بالا بوده و شامل فعالیت های در تک تک رسانه ها با زمان اجرای آن ها می باشد. تدوین صحیح این برنامه ضامن اجرا و به نتیجه رسیدن مراحل تدوین استراتژی است.
اندازه گیری
در این مرحله داده های بدست آمده در طول دوره اجرای استراتژی و میزان دسترسی به شاخص های مشخص شده در مرحله هدف گذاری به دقت بررسی می شوند.
نتایج این تحلیل در تدوین استراتژی برای دوره های سه ماهه بعد استفاده می شود.
مدیریت رسانه و روابط عمومی دیجیتال
امروزه مشتریان به دلیل دسترسی به شبکه های اجتماعی قدرت بسیاری دارند. آن ها قادر هستند با درست کردن یک روند (گاهی حتی بدون اینکه خود آ گاه باشند ) یک برند را در سطح جهانی چه در جهت مثبت و چه منفی در کانون توجه قرار دهند. تاثیر این رفتار در سود کسب و کار ها به اندازه ای است که مدیریت آن به یکی از چالش های جدی کسب و کارها تبدیل شده است. علاوه بر این چالش دسترسی به هدف های مشخص شده کسب و کار نیازمند مدیریت دقیق فعالیت ها و رسانه های انتخاب شده است. سرویس مدیریت رسانه و روابط عمومی شامل موارد زیر است:
- هدف گیری مشتریان بالقوه هر کسب و کار بوسیله کد اختصاصی نوشته شده برای کسب و کار که شامل قید های لازم برای هدف گیری صحیح می باشد. (سن، خصوصیات روانی، محل سکونت و …)
- آنالیز بازخورد های استخراج شده بوسیله شاخص های استاندارد علم بازاریابی
- تهیه و تدوین چارچوب مدیریت برند در فضای مجازی
- آنالیز فعالیت رقبا در فضای دیجیتال
- مدیریت انتشار محتوی، بازخوردگیری
- مدیریت ارتباط با مشتری در فضای دیجیتال
- تولید محتوی
آنالیز رفتار مصرف کننده در وبسایت و عارضه یابی
کلیک در فضای آنلاین قدم های مشتریان در این فضا است.
در فضای آفلاین قدم های مشتریان در فضای هر کسب و کار،نگاه کردن آنها به محصولات، سوال درباره خدمات و … نشانگر کیفیت خدمات و میزان تناسب آنها با بازار است، در فضای آنلاین کیک های مشتریان بیانگر همین داده ها است. این داده ها به صورت لحظه ای و در کل طول شبانه روز قاب جمع آوری و تحلیل است. خروجی تحلیل این داده ها بینش بسیار دقیق در رفتار مصرف کننده و آشکار کننده عارضه های موجود کسب و کار در فضای دیجیتال و آفلاین است.